test

Chit chat
Post Reply
User avatar
Skyly
Master of the beard
Posts: 3105
Joined: 16 Jun 2005, 20:58
Location: Sweden

test

Post by Skyly »

Hjärtsvikt

I en artikel om det experimentella läkemedlet Tolvaptan. Vilket är det första läkemedlet som säkert kunna förbättra andnöd och andra symptom vid kronisk hjärtsvikt.

Tolvaptan verkar genom att blockera ett hormon som svarar för vätskeretentionen*. (*retention = kvarhållande , ref: www.magskolan.se)
I två företagsfinansierade studier som förhandspublicerades i JAMA ingick sammanlagt 4 133 patienter från Nord- och Sydamerika och Europa. Studien pågick mellan åren 2003 och 2006 och patienterna fick förutom standardbehandling tolvaptan eller placebo inom 48 timmar efter sjukhusinläggning och behandlingen varade i minst 60 dagar.
Tio månader senare kunde forskarna konstatera att läkemedlet inte hade påverkat antalet dödsfall eller risk att återinsjukna, vilket var en stor besvikelse. Däremot förbättrades kliniska symtom som andnöd, svullnad och vikt signifikant beroende på att läkemedlet gav så stor vätskeförlust.

Under en 20 års period har en rad nya läkemedel tillkommit vid hjärtsvikt som verkar på olika sätt. Men antal sjukhusinläggningar och risken för att dö är fortfarande hög.

Fråga 1
Hur ser läkemedelsforskning ut idag? Var ligger fokus på gällande verkningssätt?

Fråga 2
Kan SSK:n på något sätt hjälpa till att förebygga hjärtsvikt. Eller ligger ansvaret hos individen eller på någon annan instans i samhället?

Referens: http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.as ... cleID=5148
Birgitte Gerne, medicinjournalist. 2007-04-25
Krita säger:
Utan din penis i min röv känner jag mig halv
Post Reply